تعریف


چه چیزی بیشتر شما را پیر نشان می دهد؟ با کمال تعجب ممکن است چین و چروک یا موی سفید شما نباشد و تیرگی دور چشم در مسن تر نمودن چهره شما نقش داشته باشد. اگرچه تیرگی زیر چشم می تواند شما را مسن ، بیمار یا خسته جلوه دهد اما معمولا نشانه خستگی مفرط یا بیماری جدی نیست. تیرگی زیر چشم هر دو جنس مرد و زن را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب در بزرگسالی شروع می شود اما در کودکان نیز ممکن است ایجاد شود.

علت


اگر شما زیاد می خوابید و همچنان زیر چشم هایتان تیره است ، مساله ای غیرمعمول نیست. خستگی تنها دلیل تیرگی دور چشم نیست. گاهی تیره دیده شدن دور چشم ناشی از سایه هایی است که در اثر پف کردگی پلکها یا گودافتادگی زیر چشم ایجاد می شود که به طور طبیعی در اثر افزایش سن اتفاق می افتد.

در اینجا به برخی از رایج ترین علل تیرگی های دور چشم اشاره می شود:

  • آلرژی ها
  • درماتیت آتوپیک(اگزما)
  • وراثت(تیرگی دور چشم می تواند به طور خانوادگی وجود داشته باشد)
  • عوامل مربوط به سبک زندگی، مثل استرس های جسمی یا احساسی، سیگار کشیدن یا مصرف طولانی مدت الکل که ممکن است در ظاهر شما نقش داشته باشند.
  • گرفتگی بینی (که ممکن است باعث اتساع و تیرگی سیاهرگ هایی شود که از چشم به بینی تخلیه می شوند.)
  • رنگدانه دار شدن نامنظم پوست (این مورد از نگرانی های خاص مربوط به رنگ پوست است به ویژه در نژاد سیاه و آسیایی ها)
  • مالیدن یا خاراندن چشم ها
  • مواجهه با آفتاب، که بدن را  برای تولید ملانین (رنگدانه ای که رنگ پوست از آن است) بیشتر تحریک می کند
  • پوست نازک، کمبود چربی و کلاژن- که امری معمول در اثر افزایش سن است – می تواند باعث شود که رگ های خونی کبود زیر پوست واضح تر به چشم بیایند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر تغییر رنگ و ورم فقط زیر یک چشم ظاهر شود و با گذشت زمان بدتر شود، با پزشکتان در این مورد صحبت کنید.

اگر راه حلی پایدار تر از پوشاننده ها و کرم های بدون نسخه می خواهید، سراغ متخصص پوست بروید.امروزه نسبت به گذشته درمان های بیشتری برای تیرگی دور چشم موجود است، از آرایش گرفته تا لیزر درمانی و در مواردی جراحی. اگرچه نتایج درمان همیشه بی نقص نیست اما کمک می کند تا انتظارات واقع بینانه تری داشته باشید.

پزشک بسته به اینکه علت تیرگی دور چشم چیست، ممکن است جهت برطرف نمودن یا کاهش آن کرم تجویز کند یا ترکیبی از درمانها را توصیه کند. لیزر درمانی یا لایه بردارهای شیمیایی می توانند در برخی موارد کمک کننده باشد. گود افتادگی هایی که باعث ایجاد سایه می شوند را می توان با تزریق پرکننده ها هموار کرد و پف کردگی پلک ها را می توان از طریق جراحی حذف نمود.

معمولا تیرگی اطراف چشم ناشی از مشکلات پزشکی نیست و ممکن است  درمان های خانگی همه آنچه باشد که باید برای بهبود این وضعیت به کار ببندید.

درمان


مراقبت شخصی:

تیرگی های خفیف تا متوسط اغلب به درمان های ساده و ارزان به خوبی جواب می دهند،مثل:

  •  سرما : کمپرس سرد را امتحان کنید. دو قاشق چایخوری سرد یا یک کیسه نخود یخ زده که در پارچه نرمی پیچیده باشد موقتا می تواند رگهای خونی متسع و تغییر رنگ داده اطراف چشم را کاهش دهد.یا می توانید یک کیسه چای استفاده شده ی خنک را امتحان کنید.
  •   متکای اضافه : سر خود را با استفاده از دو متکا یا بیشتر بالا ببرید تا از پف کردگی ناشی از تجمع مایعات بهپلک زیرین خود جلوگیری کنید.
  •  خواب بیشتر: ا گرچه خواب شبانه کوتاه معمولا باعث تیرگی دور چشم نمی شود اما کمبود خواب موجب رنگ پریدگی و گودافتادگی بیشتر زیر چشم می شود و در نتیجه سایه ها و حلقه تیره بیشتر به چشم می آیند.
  • عینک دودی و ضد آفتاب : هرچند برنزه شدن پوست در مقطعی کوتاه ممکن است منجر به مخفی شدن تیرگی اطراف چشم شود اما در طولانی مدت باعث تولید رنگدانه های بیشتر شده و تیرگی اطراف چشم را بدتر می کند.
  • شوینده ها و اسپری های نمکدار: آب کشیدن سینوس ها با آب نمک(مخلوط 4/1 قاشق چایخوری نمک دریا با دو فنجان آب گرم) یا اسپری های نرمال سالین آماده می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند.
  •  لوازم آرایشی : در قفسه های داروخانه و فروشگاه های زنجیره ای صدها  کرم  انباشته شده که ادعا می کنند موجب کاهش یا پیشگیری از تیرگی دور چشم می شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد که یک سرم حاوی ترکیبات گیاهی، شامل عصاره ریشه ها و سومای برزیلی( brazilian suma) ، به طور معنی داری ظاهر تیرگی دور چشم را بهتر کرد.
  •  پوشاننده آرایشی : یک پوشاننده ی خوب فقط می تواند یک کار انجام دهد آن هم مخفی کردن تیرگی است. اگر تیرگی دور چشم شما کبود است از یک پوشاننده هلویی رنگ استفاده کنید نه از انواعی که تون  سفید یا خاکستری دارند.و از محصولات معطر و حاوی سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید اجتناب کنید چون ممکن است باعث تحریک بافت ظریف اطراف چشم شوند و قرمزی و التهاب را بدتر کنند.


میهن پزشک پشتیبان سلامت شما


طبق تخصص دکتر مورد نظر را پیدا کنید
لیست تخصص های پزشکی

سوال دارید؟ از پزشکان رایگان بپرسید
پرسش و پاسخ با پزشکان

لیست پزشکان شهر خود را مشاهده کنید
دکترتو پیدا کن و نوبت بگیر