آیا احساس میکنید مشکلات میانسالی شما را احاطه کرده اند؟ شما تنها نیستید. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ با اطلاعاتی از ۲ میلیون نفر انجام شد، نشان داد که افسردگی میانسالی در تمام جهان وجود دارد. این مسئله در حدود سن ۴۰ سالگی برای زنان و ۵۰ سالگی برای مردان به اوج خود می رسد، و معمولا در سن پنجاه سالگی شروع به بهتر شدن میکند. اما چرا این اتفاق رخ میدهد؟ محققان میگویند افراد میتوانند سازگاری با نقاط قوت و ضعف خود را یاد بگیریند و برای زندگی ارزش بیشتری قائل شوند.

چطور میانسالی می تواند موجب افسردگی شود؟

بار سنگینی که بر دوش دارید

عامل محرک: بار سنگینی که بر دوش دارید.
بین خواسته های کودکان، پدر و مادر پیر، ازدواج، و شغل خود تحت فشار قرار گرفته اید؟ احساس گناه، غم و بی ارزشی میکنید؟ زنان بار بیشتری به دوش میکشند هم از طرف نگهداری از پدر و مادر پیر خود و هم فرزندان خود و در نتیجه نزدیک به نیمی از آنان دچار افسردگی میشوند.
راه حل: حتما مراقب خود نیز باشید. ورزش کنید، به اندازه کافی استراحت کنید، تغذیه سالم داشته باشید، دوستان خود را ببینید، و در صورت نیاز برای مراقبت و افسردگی خود کمک بگیرید.

کمبود ویتامین B12

محرک: کمبود ویتامین B12
اگر شما احساس بی حالی و افسردگی میکنید، ممکن است ویتامین B12 عامل این مشکل باشد. اگر مسن تر باشید، بیشتر در معرض خطر کمبود B12 هستید زیرا ممکن است اسید معده به اندازه کافی B12 را از مواد غذایی آزاد نکند.
راه حل: برای اندازه گیری سطح B12 در خون خود به پزشک مراجعه کنید. اگر پایین بود، با پزشک خود در مورد اینکه کدام مورد از رژیم غذایی، مکمل های خوراکی، یا تزریق برای شما مناسب است، صحبت کنید.

تغییرات در رابطه جنسی

عامل: تغییرات در رابطه جنسی
همان طور که سن مردان بالاتر میرود، بدن آنها هورمون مهم جنسی تستوسترون را کمتر تولید میکند. سطوح پایین تستوسترون میتواند موجب افسردگی، همچنین اختلال نعوظ (ED) – مشکل در نعوظ و نگه داشتن آن- و کاهش میل جنسی شود.
راه حل: برای تست سطح هورمون تستوسترون در خون خود به پزشک مراجعه کنید. اگر پایین است، با پزشک خود در مورد درمان های جایگزین و سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

اختلالات تیروئید

عامل محرک: اختلالات تیروئید
افسردگی می تواند نشانه ای از کم کاری غده تیروئید و یا گاهی اوقات پرکاری آن باشد. اگر شما مسن تر هستید، ممکن است تنها علامت، افسردگی باشد. و یا ممکن است با نشانه ای نامحسوس ظاهر شود. تیروئید پر کار، می تواند با تپش قلب، لرزش، و یا خستگی همراه باشد. کم کاری غده تیروئید می تواند موجب یبوست و یا خستگی شود. به همین دلیل این مشکل قابل درمان، اغلب با اختلالات روده یا سیستم عصبی در افراد مسن اشتباه میشود.
راه حل: به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر یکی از بستگان نزدیک شما بیماری تیروئید دارد.

درد مفاصل

عامل محرک: درد مفاصل
زندگی با یک بیماری که موجب درد مزمن میشود، مانند آرتریت روماتوئید یا آرتروز، احتمال داشتن افسردگی را افزایش می دهد. در واقع، افرد مبتلا به درد مزمن سه برابر بیشتر احتمال دارد به افسردگی یا اختلال اضطرابی دچار شوند و افسردگی می تواند درد را بدتر کند.
راه حل: ورزش، مدیتیشن، و یا گوش دادن به موسیقی میتوانند کمک کننده باشند. معلوم شده است که یک ساعت گوش دادن به موسیقی کلاسیک در روز درد آرتریت و افسردگی را کاهش میدهد. اگر افسردگی یا درد بهتر نشد، با دکتر خود صحبت کنید.

یائسگی و پیش یائسگی

عامل محرک: یائسگی و پیش یائسگی
نوسانات هورمونی، گرگرفتگی، و تغییرات در زندگی که به یائسگی و پیش یائسگی مرتبط هستند، می توانند خلق و خوی شما را متزلزل کنند. اگر دچار مشکلات خواب، سابقه افسردگی یا گرفتگی عضلات شکم در دوران قاعدگی و پیش از آن هستید، نوسانات خلقی یا افسردگی ممکن است در این دوره انتقالی بدتر شوند.
راه حل: برای افسردگی خفیف، مهارت های دست یابی به آرامش مانند یوگا یا تنفس عمیق را امتحان کنید. کارهایی را انجام دهید که موجب شوند احساس بهتری داشته باشید، مانند ورزش و یا بیرون رفتن با دوستان، و یا پیدا کردن کاری خلاقانه. برای افسردگی در حالت جدی تر، علائم طولانی مدت افسردگی، داروها و یا گفتار درمانی می توانند کمک کنند.

رفتن فرزندان از خانه و تنها شدن

عامل محرک: رفتن فرزندان از خانه و تنها شدن
اگر فرزند شما خانه را ترک کرده است، خالی شدن خانه می تواند موجب شود احساس پوچی کنید. ضمنا مقارن شدن با زمان یائسگی یا بازنشستگی ممکن است آن را دشوار تر سازد.
راه حل: سعی کنید این مسئله را به عنوان یک فرصت تلقی کنید. با همسر، دیگر اعضای خانواده، و دوستان خود ارتباط تازه ای برقرار کنید. سرگرمی ها و علایق خود که قبلا وقت نداشتید به سراغ آنها بروید، را دنبال کنید. به خودتان زمانی برای هماهنگی با شرایط بدهید. اگر خلق و خوی شما طی چند ماه بهتر نشد، با پزشک خود صحبت کنید.

دیابت نوع ۲

عامل محرک: دیابت نوع ۲
آیا بیش از حد احساس بی توجهی به بررسی منظم قند خون خود دارید؟ آیا سطح قند خون غیر قابل پیش بینی موجب میشود احساس کنید خارج از کنترل شده اید؟ افسردگی از عوارض شایع و خطرناک بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت است. افسردگی ممکن است شما را از مراقبت درست خود از دیابت باز دارد.
راه حل: در صورتی که بیش از دو هفته افسرده بودید، با پزشک خود صحبت کنید. گفتار درمانی، دارو، و کنترل بهتر دیابت می تواند به شما کمک کند هر دو شرایط را مدیریت کنید.

مشکلات خواب

عامل محرک: مشکلات خواب
بی خوابی و دیگر مشکلات خواب، که با بالا رفتن سن شایع هستند، ارتباط نزدیکی به افسردگی دارند. بی خوابی می تواند نشانه ای از افسردگی باشد، و اگر شما بی خوابی دارید اما افسرده نیستید، در معرض خطر ابتلا به تغییرات خلق و خوی هستید. آپنه انسدادی خواب و سندرم پاهای بی قرار نیز با افسردگی در ارتباط هستند.
راه حل: با پزشک خود در مورد دلایل احتمالی برای مشکلات خواب خود و درمان آنها صحبت کنید. عادات بهداشتی خواب خوب، مانند ساعت خواب منظم را یاد بگیرید. صبح ها به طور منظم ورزش کنید و از مصرف کافئین یا نیکوتین، که در خواب تداخل ایجاد میکنند، پرهیز کنید. دارو نیز میتواند کمک کند.

مطلب مرتبط  خوراکی‌هایی که به مبارزه با افسردگی کمک می‌کنند

بازنشستگی

عامل محرک: بازنشستگی
اگر مجبور هستید به دلیل مشکلات مربوط به سلامتی و مسائل دیگر، بازنشسته شوید احتمالا ممکن است افسرده شوید. عواملی مانند عدم امنیت مالی و یا فقدان حمایت اجتماعی نیز می توانند موجب شوند بازنشستگی عاملی برای افسردگی باشد.
راه حل: بازنشستگانی که مشغول به فعالیت اند، بازنشستگان شادتری هستند. مهارت های جدید یاد بگیرید، به کلاس های مورد علاقه خود بروید و ورزش کنید. انعطاف پذیر باشید برای مثال، اگر مشکلات سلامتی، شما را از فعالیت هایی مانند رفتن به سفر باز میدارد، به موزه ها بروید و یا فیلم ببینید.

مشکلات قلبی

عامل محرک: مشکلات قلبی
احساس افسردگی بعد از تشخیص بیماری قلبی یا حمله قلبی یا جراحی قلب شایع است. اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی، افسردگی طولانی مدت و شدیدی را تجربه میکنند. و این مسئله می تواند سلامت قلب را بدتر کند.
راه حل: رژیم غذایی سالم و خواب خوب، ورزش ملایم، تکنیک های تمدد اعصاب، و پیوستن به یک گروه پشتیبانی می تواند به شما کمک کند تا از افسردگی رهایی یابید. اگر افسردگی به طول انجامد، داروهای ضد افسردگی و یا گفتار درمانی میتوانند کمک کنند.

قرص های فشار خون

عامل محرک: قرص های فشار خون
آیا داروهای فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی میتوانند موجب افسردگی شوند؟ برخی از داروهای فشار خون و همچنین آنتی بیوتیک های خاص، آنتی آریتمیک، محصولات آکنه، و استروئیدها، از جمله داروهایی هستند که میتوانند با افسردگی یا سایر تغییرات خلق و خوی در ارتباط باشند.
راه حل: در صورتی که هر گونه داروی جدیدی مصرف میکنید که ممکن است با تغییرات خلق و خوی مرتبط باشند، با پزشک خود صحبت کنید. اگر چنین باشد، ممکن است پزشک بتواند داروی دیگری برای شما تجویز کند.

تنهایی

عامل محرک: تنهایی
حمایت اجتماعی می تواند به جلوگیری و یا رهایی از افسردگی کمک کند. اما برخی از انواع حمایت اجتماعی ممکن است بهتر از برخی دیگر باشند. پژوهشی روی افرادی در جامعه بازنشستگی نشان داد کسانی که با دوستانی که در جاهای دیگر زندگی میکنند، در ارتباط اند، افسردگی کمتری دارند. پشتیبانی از سمت جامعه بر خلق و خوی تاثیری نداشت.
راه حل: روابط خود را با دوستان نزدیک و اعضای خانواده حفظ کنید. از فن آوری اینترنت استفاده کنید که می تواند کمک کند با دوستانی که از شما دور هستند به صورت مجازی در ارتباط باشید.

موانع سلامتی

هر بیماری مزمن یا جدی – مانند بیماری پارکینسون و یا سکته مغزی – می تواند به افسردگی منجر شود. سکته مغزی نیز می تواند بخش هایی از مغز که خلق و خوی را کنترل میکنند، را تحت تاثیر قرار دهد.
راه حل: واقع گرا اما مثبت باشید. چگونگی مقابله با اثرات فیزیکی بیماری خود را یاد بگیرید. اجازه ندهید که بیماری ها در مراقبت شما از خودتان تداخل ایجاد کنند و کارهای سرگرم کننده انجام دهید. اگر علائم افسردگی دارید، منتظر نمانید فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

مشکلات حافظه در پیری

عامل محرک: مشکلات حافظه در پیری
احساس گیجی و فراموشکاری میکنید؟ این مسئله می تواند افسردگی و یا زوال عقل باشد، نوعی بیماری که با از دست دادن حافظه مشخص میشود. علائم و نشانه ها می توانند مشابه باشند. یا می توانند علائم هر دو بیماری باشند. افسردگی در افراد مسن که به زوال عقل مبتلا هستند، به ویژه آلزایمر شایع تر است.
راه حل: اگر نمی دانید که دلیل بروز علائم شما چیست، به پزشک خود مراجعه کنید، بنابراین در صورت لزوم می توانید درمان مناسب را شروع کنید.

غم و اندوه

عامل محرک: غم و اندوه
غم و اندوه ناشی از از دست دادن همسر و یا دیگر عزیزان طبیعی است. اما غم واندوه می تواند به افسردگی منجر شود. مشکلات حافظه، گیجی، و انزوای اجتماعی می توانند علائم افسردگی در افراد مسن باشند. هم غم و اندوه و هم افسردگی، خطر مرگ و میر مربوط به قلب را بالا می برند.
راه حل: به خودتان اجازه دهید اندوهگین شوید. احساسات خود را به دوستان، در یک گروه پشتیبانی، یا یک مشاور در این زمینه ابراز کنید. برای افسردگی، دارو و گفتار درمانی میتواند کمک کند.

حیوانات خانگی

تقویت کننده خلق و خوی در هر سنی: حیوانات خانگی
برای حفظ خلق و خوی خود، داشتن حمایت عاطفی و اجتماعی کمک میکند. اما چه کسی می گوید حمایت اجتماعی نیاز به انسان دارد؟ مطالعات نشان می دهند که حیوانات خانگی می توانند به افراد کمک کنند کمتر دچار افسردگی و تنهایی شوند و عزت نفس و شادی آنها را بیشتر میکنند. دوستی با حیوانات خانگی مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال راه رفتن همراه با سگ، ورزشی خوب و راه بسیار خوبی برای دیدار با افراد دیگر است.

خنده

تقویت کننده خلق و خوی در هر سنی: خنده
یک خنده خوب می تواند عضلات را شل کند، استرس را کاهش دهد، و درد را تسکین دهد. و تحقیقات نشان می دهند که درک خوبی از حس شوخ طبعی می تواند با افسردگی مبارزه کند. برای داشتن چیزهایی برای شوخ طبعی و خنده، کتابخانه خنده ای از کتاب ها، کارتون ها، و دی وی دی ها خنده دار درست کنید. و یا یوگای خنده را امتحان کنید این یوگا، از فعالیت های بازیگوشی و تمرینات تنفسی که باعث تحریک خنده میشوند، استفاده میکند.

داوطلب شدن در کارها

تقویت کننده خلق و خوی در هر سنی: داوطلب شدن در کارها
کمک به دیگران می تواند به فراموش کردن مشکلات خود کمک کند. داوطلبانه کار کردن در هر سنی احساس خوبی به فرد میدهد، اما ممکن است مزایای ویژه ای برای افراد مسن داشته باشد. به عنوان مثال اگر بازنشستگی موجب سرگردانی شما شده است، می تواند حس جدیدی از هدف و رضایت به شما بدهد. تحقیقات اخیر نشان می دهند که کار داوطلبانه حتی ممکن است به جلوگیری از شکنندگی در افراد مسن کمک کند. علتی پیدا کنید که اهمیت ویژه ای برای شما و درگیر شدن شما داشته باشد.


میهن پزشک پشتیبان سلامت شما


طبق تخصص دکتر مورد نظر را پیدا کنید
لیست تخصص های پزشکی

سوال دارید؟ از پزشکان رایگان بپرسید
پرسش و پاسخ با پزشکان

لیست پزشکان شهر خود را مشاهده کنید
دکترتو پیدا کن و نوبت بگیر