تمام کسانی که بچه دار هستند سعی دارند اون ها رو درست تربیت کنند، برخی از اون ها ممکنه از اطلاعات موجود در کتاب ها، مشاوره از دوستان و یا مجموعه دانش موجود در اینترنت کمک بگیرند. برخی نیز با غرایز درونی و یا انجام کارهایی که احساس می کنند درسته سعی در انجام این کار دارند. در آخر تمام والدین دوست دارند کاری کنند که بچه هاشون موفق بشند و به اون ها برای رسیدن به موفقیت در آینده کمک کنند.

راه های بسیاری برای حمایت، آموزش و تشویق کودکان وجود داره اما زمانی که نوبت به روش های گفتگوی والدین با بچه ها می رسه، آیا تونستیم ساختاری فکری(mindset) مناسب رو درشون ایجاد کنیم؟ آیا تونستیم اون ها رو به افرادی که دارای رشد فکری (growth mindset) هستند، تبدیل کنیم” به اصطلاح کسانی که نیمه پر لیوان رو می بینند ” یا به افرادی که دارای طرز فکر ثابت (fixed mindset) هستند؟

رشد فکری در مقابل طرز فکر ثابت

در بسیاری از اوقات بین القای طرز فکر قابل رشد با یک طرز فکر ثابت در کودک، تفاوت بسیار ظریفی وجود داره. هر دوی این ها قابل ستایش هستند ولی یکی ارزش هاش در طول پرسه یادگیریه در حالیکه دیگری در نتیجه یادگیری ثابته.

طرز تفکر قابل رشد موجب ایجاد شوق و اشتیاق برای یادگیری هر چه بیشتر میشه در حالیکه طرز فکر ثابت بیشتر نتیجه براش مهمه. مهم تر از همه اینکه در بچه هایی که دارای رشد فکری هستند مفهموم شکست ناپذیری ایجاد میشه. به عبارت دیگه، ذهنیت ثابت باعث میشه زمانی که کودک کاری رو به سرانجام نرسونه احساس بازنده بودن بهش دست بده اما کودکی که دارای ذهنیت قابل رشده علی رغم به نتیجه نرسیدن کارهاش احساس بازنده بودن نداره و دوباره تلاش میکنه.

مثال های متداول از طرز فکر قابل رشد و ثابت

رشد فکری به جای تاکید بر هوش و استعداد بچه ها بیشتر بر توانایی های اون ها تاکید داره. در اینجا برخی از مکالمات رایج وجود داره که تفاوت بین این دو طرز فکر رو نشون میده.

طرز فکر ثابت: ” تو جواب درست رو دادی، آفرین. تو خیلی باهوشی!”

طرز فکر قابل رشد: “تو جواب درست رو دادی، آفرین. تو برای اون خیلی تلاش کردی و تونستی از پسش بربیای!”

طرز فکر ثابت: “تو پازل رو خیلی زود کامل کردی! تو واقعا عالی هستی، آفرین!”

طرز فکر قابل رشد: “آفرین! چطوره یه پازل دیگه رو هم کامل کنی؟ من فکر می کنم تو می تونی انجامش بدی!”

چرا رشد فکری بسیار مهمه

دکتر کارول دوک یکی از محققان پیشرو در زمینه طرز فکر از دانشگاه استنفورد است. او معتقده که رشد فکری برای دلگرمی، اعتماد بنفش و در نهایت موفقیت بسیار ضروری ست. وقتی بچه ها سعی می کنند برای اولین بار کاری رو انجام بدند، افکار اون ها درگیر این نیست که کارها رو چطور به خوبی انجام بدند یا چگونه هوشمندانه عمل کنند. این مهمه که اون ها بفهمند این آخرین فرصتشون نیست بلکه فرصت های زیادی وجود داره که می تونند دوباره امتحان کنند و تمام تلاششون رو بکنند. تمام این ها مربوط به ایجاد میزانی از خود ارزشی در کوکانه است. به اون ها اجازه بدید در مقابل شکست ها نترس باشند و برای انجام وظایف اعتماد بنفس کافی رو داشته باشند.

دکتر دوک و همکارانش مطالعه ایی روی کودکان پایه هفتم که سال تحصیلی رو با نمرات یکسان آغاز کردند، انجام دادند. آنها برای یافتن نشانه هایی از طرز فکر ثابت و رشد فکری مورد بررسی قرار گرفتند. در طول این دوره دو ساله، تفاوت های مداومی در نمرات این دو گروه مشاهده شد.معلوم شد که کودکان با ذهنیت ثابت دارای اهداف متفاوت و مجزا هستند: آنها بیشتر سعی داشتند از کارهایی که ممکن بود ضعف و ناکارآمدی شون رو نشون بده دوری کنند، در حالیکه کودکان دارای رشد فکری معتقد بودند که عقل وهوش قابل پرورش و توسعه است و در نتیجه چیزهای جدید رو به هر قیمتی یاد گرفتند.

برای ایجاد طرز فکر قابل رشد باید از چه زمانی شروع کرد؟

مطالعات نشون می ده که برای پروراندن رشد فکری در یک کودک هیچ زمانی خیلی زود و یا خیلی دیر نیست. اغلب کودکان به طور طبیعی دارای رشد فکری هستند اما بازخوردهایی که ما به اون ها می دیم تاثیر بسیار زیادی بر تبدیل رشد فکری به طرز فکر ثابت دارند. ما به عنوان پدر و مادر، بسیار مشتاقیم که فرزندان مون رو مورد تحسین و تمجید قرار بدیم، اما گاهی اوقات از اینکه بچه ها بازخورد های ما رو چگونه تفسیر می کنند بی اطلاعیم.

بدیهی ست که زمان مطلوب برای پرورش طرز فکر قابل رشد، از وقتی ست که فهم زبان در کودک ایجاد شده، اما به این معنا نیست که برای بچه های بزرگتر هیچ امیدی وجود نداره بلکه به راحتی میشه به اون ها فهموند و بعد از اون به خوبی با اون ها تمرین کرد. اکثر کودکان بزرگتر در موارد زیادی برحسب تجربه دارای طرز فکر ترکیبی از رشد فکری و ذهنیت ثابت هستند. اما به عنوان پدر و مادر می تونید با کلمات حساب شده، حمایت و خوش بینی طرز فکر قابل رشد رو در اون ها توسعه بدید.


میهن پزشک پشتیبان سلامت شما


طبق تخصص دکتر مورد نظر را پیدا کنید
لیست تخصص های پزشکی

سوال دارید؟ از پزشکان رایگان بپرسید
پرسش و پاسخ با پزشکان

لیست پزشکان شهر خود را مشاهده کنید
دکترتو پیدا کن و نوبت بگیر