انتخاب شهر:
پرسش و پاسخ پزشکی

تعریف، علل و درمان زود انزالی



برترین پزشکان ایران در میهن پزشک
تعریف، علل و درمان زود انزالی

زود انزالی چیست؟

نگرانی‌های جنسی، از جمله زودانزالی، نسبتا شایع است. زودانزالی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد قبل از اینکه همسرش بخواهد، در هنگام رابطه جنسی به ارگاسم برسد. مردانی که دچار انزال زودرس هستند، در عرض یک دقیقه از تحریک جنسی، ارگاسم می‌شوند و معمولا قادر به تاخیر در انزال نیستند. روش‌های متعددی برای درمان زود انزالی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

انواع زود انزالی:

دو نوع زودانزالی وجود دارد:

انزال زودرس اولیه – یعنی این مشکل از ابتدا در شما وجود داشته است.

انزال زودرس ثانویه (یا "انزال زودرس اکتسابی") – یعنی اخیرا به خاطر مشکل دیگری دچار زود انزالی شده‌اید.

دلایل انزال اولیه زودرس اغلب روانشناختی است، مانند داشتن یک تجربه جنسی آسیب زا در سنین پایین.

انزال زودرس ثانویه می‌تواند به دلیل عوامل روانی و جسمی ایجاد شود. دلایل جسمی می‌تواند نوشیدن بیش از حد الکل و التهاب غده پروستات (پروستاتیت) باشد. تشخیص درست علت زود انزالی مهم است چون در انتخاب روش درمان زود انزالی تاثیرگذار است.

زودانزالی بیماری شایعی است که به نارضایتی جنسی طرفین منجر می‌شود.

علل زودانزالی:

تعدادی از عوامل ممکن است در این امر دخیل باشند.

عوامل روانشناختی

بیشتر موارد انزال زودرس به هیچ بیماری مرتبط نیست و در عوض به دلیل عوامل روانشناختی است، از جمله:

بی تجربگی جنسی

مسائل مربوط به تصویر بدن

تازگی یک رابطه

هیجان‌زدگی بیش از حد یا تحریک بیش از حد

استرس رابطه

اضطراب

احساس گناه یا عدم کفایت

افسردگی

مسائل مربوط به کنترل و صمیمیت

این عوامل روانشناختی مشترک می‌تواند بر مردانی تأثیر بگذارد که قبلا انزال طبیعی داشته‌اند. این موارد اغلب انزال زودرس ثانویه یا اکتسابی نامیده می‌شوند.

اعتقاد بر این است که بیشتر موارد فرم نادرتر، ماندگارتر – انزال زودرس اولیه یا مادام العمر - ناشی از مشکلات روانی است.

این بیماری اغلب می تواند به ترومای اولیه بازگردد ، مانند:

آموزش خیلی سختگیرانه مسائل جنسی

تجارب آسیب زا از رابطه جنسی

دلایل پزشکی:

به ندرت، ممکن است یک علت بیولوژیکی وجود داشته باشد.

در زیر موارد احتمالی پزشکی انزال زودرس وجود دارد:

دیابت

اسکلروز چندگانه

بیماری پروستات

مشکلات تیروئید

مصرف مواد مخدر

مصرف بیش از حد الکل

انزال زودرس می‌تواند نشانه‌ای باشد که یک بیماری زمینه‌ای نیاز به درمان دارد، یعنی یک بیماری زمینه‌ای وجود دارد که در اثر آن انزال زودرس نیز بوجود می‌آید و اصطلاحا انزال زودرس، ثانویه به بیماری زمینه‌ای می‌باشد.

علائم زود انزالی:

از نظر پزشکی، شکل پایدارتر انزال زودرس، اولیه یا مادام العمر، با وجود سه ویژگی زیر تعریف می‌شود:

انزال، همیشه یا تقریبا همیشه، قبل از دستیابی به دخول جنسی یا در حدود کمتر از یک دقیقه بعد از دخول اتفاق می‌افتد.

هر زمان یا تقریبا هر بار که دخول رخ می‌دهد، ناتوانی در تأخیر در انزال وجود دارد.

عواقب منفی شخصی مانند پریشانی و ناامیدی یا پرهیز از صمیمیت جنسی بوجود می‌آید.

علائم روانشناختی ثانویه حوادث انزال جسمی است. مرد، شریک زندگی وی یا هر دو ممکن است آنها را تجربه کنند

علائم ثانویه عبارتند از:

کاهش اعتماد به نفس در رابطه

دشواری در روابط بین فردی

پریشانی ذهنی

اضطراب

خجالت

افسردگی

مردانی که زود انزال می‌کنند ممکن است دچار پریشانی روانشناختی شوند اما نتایج یک مطالعه بر روی 152 مرد و شریک زندگی آنها نشان می‌دهد که شریک زندگی نسبت به مردی که به آن مبتلا است کمتر نگران بیماری زودانزالی است.

درمان زود انزالی: درمان‌های طبیعی و درمان‌های خانگی

داروی گیاهی آیورودا: آیورودا سیستم درمانی سنتی هند است. برای درمان همه چیز از دیابت گرفته تا التهاب به هزاران گیاه تکیه می‌کند. تصور می‌شود که برخی از داروهای آیورودا ، مانند kaunch beej ، kamini vidrawan ras و yauvanamrit vati ، در صورت مصرف کپسول دو بار در روز با آب ولرم، باعث درمان زود انزالی می‌شود. از داروی آیورودا برای درمان اختلال نعوظ نیز استفاده شده است.

یک مطالعه پزشکی جنسی در سال 2017 نشان داد که مردانی که از داروی آیورودا استفاده می‌کردند، در زمان انزال در حین رابطه جنسی، افزایش قابل توجهی داشتند. عوارض جانبی بالقوه شناخته شده عبارتند از:

دل درد

سرگیجه

درد خفیف

کاهش میل جنسی

داروی گیاهی چینی: دوز هفتگی یا روزانه داروهای گیاهی چینی - به ویژه قرص Yimusake یا قرص Qilin - ممکن است با تقویت استقامت جنسی و بهبود انرژی، روشی برای درمان زود انزالی باشد. همان مطالعه طب جنسی نشان داد که انواع مختلف داروهای گیاهی چینی می‌توانند زمان انزال را حدود دو دقیقه افزایش دهند. عوارض جانبی بالقوه شناخته شده عبارتند از:

دل درد

سرگیجه

درد خفیف

کاهش میل جنسی

کرم‌های موضعی: کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی بدون نسخه پزشک حاوی ماده بی‌حسی هستند که می‌توانند با کاهش احساس و به تأخیر انداختن اوج، گزینه ای برای درمان زود انزالی باشند. 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی کرم را به آلت تناسلی خود بمالید تا بیشترین اثر را داشته باشد. مطالعه پزشکی جنسی 2017 نشان داد که کرم‌های موضعی می‌توانند به مدت چند دقیقه زمان انزال را افزایش دهند. اگرچه این کرم‌ها ممکن است باعث بروز عوارضی شود:

درد خفیف

احساس سوزش خفیف

کاهش میل جنسی

از دست دادن موقتی حساسیت

اسپری لیدوکائین: مانند کرم‌های موضعی، اسپری لیدوکائین با حساسیت‌زدایی از آلت تناسلی مرد و کاهش حساسیت به درمان زود انزالی کمک می‌کند. 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی از اسپری استفاده کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. عوارض جانبی بالقوه شناخته شده شامل کاهش میل جنسی و از دست دادن حساسیت موقتی است.

مکمل‌های روی:

روی نه تنها از ایمنی سالم و رشد سلول حمایت می‌کند، بلکه ماده معدنی ضروری به تولید تستوسترون و همچنین افزایش میل جنسی و انرژی کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که یک منبع مطمئن بین کمبود روی و اختلال عملکرد جنسی در مردان وجود دارد، بنابراین مصرف 11 میلی‌گرم روی در روز - مقدار توصیه شده - ممکن است باعث درمان زود انزالی شود.

مطالعه ای که در سال 2009 روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که مکمل‌های روی می‌توانند باعث افزایش تستوسترون شوند که ممکن است باعث بهبود مشکلات جنسی، مانند انزال زودرس شود. مصرف زیاد روی ممکن است باعث موارد زیر شود:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

آسیب کلیه و معده

ایجاد طعم فلزی در دهان شما

تغییرات رژیم غذایی: بر اساس تحقیقات انجام شده، علاوه بر روی، منیزیم نیز در سلامت جنسی شما نیز نقش دارد و می تواند در درمان زود انزالی بکارگرفته شود. گنجاندن مواد غذایی در رژیم غذایی غنی از روی و منیزیم ممکن است به افزایش زمان رسیدن به اوج کمک کند. این غذاها عبارتند از:

صدف خوراکی

دانه کدو تنبل

دانه های سویا

ماست

اسفناج

غلات جوانه گندم

بادام ها

لوبیا قرمز

نخود

دانه کنجد

گوشت گاو و بره

شکلات تلخ

سیر

نخود فرنگی

تکنیک فشار- مکث:

تکنیک فشار مکث ممکن است به درمان زود انزالی کمک کند تا برانگیختگی قبل از ارگاسم کم شود. هنگامی که احساس کردید برای انزال آماده هستید، توقف کنید و از شریک زندگی خود بخواهید انتهای آلت تناسلی خود را در جایی که سر به شافت می پیوندد، فشار دهد. از آنها بخواهید فشار را چند ثانیه نگه دارند تا اینکه دیگر نمی‌خواهید به ارگاسم خود برسید. این روند را تا آنجا که لازم است تکرار کنید. در نهایت، ممکن است بتوانید انزال را بدون کمک به تأخیر بیندازید.

تکنیک توقف-شروع:

تکنیک توقف-شروع، همچنین به عنوان کنترل ارگاسم یا "لبه" شناخته می شود، می تواند با ترسیم لذت، به تاخیر در اوج برسد. وقتی تمایل به انزال دارید، فعالیت جنسی را کاملا متوقف کنید. هنگامی که احساس تحریک کمتری کردید، دوباره به آرامی شروع به فعالیت جنسی کنید. برای کمک به کنترل انزال، این فرآیند را تا آنجا که لازم است تکرار کنید.

تمرینات کف لگن:

تقویت عضلات کف لگن می‌تواند تأثیر زیادی در مدت زمان نگهداری ارگاسم‌ شما داشته باشد. یک مطالعه پیشرفت‌های درمان در زمینه اورولوژی در سال 2014 نشان داد که تمرینات کف لگن می‌تواند به مردانی که با انزال زودرس مادام العمر مواجه هستند، کمک کند تا رفلکس انزال خود را کنترل کرده و مدت زمان ارگاسم آنها را افزایش دهد، تا درمان زود انزالی برای همیشه باشد.

برای انجام تمرینات کف لگن:

ماهیچه‌های صحیح را پیدا کنید ( ماهیچه هایی که برای جلوگیری از تخلیه ادرار یا مدفوع استفاده می شود).

بصورت درازکش، عضلات کف لگن خود را به مدت 3 ثانیه منقبض کنید، و سپس 3 ثانیه آرام باشید. این کار را حداقل 10 بار پشت سر هم انجام دهید. این کار را حداقل 3 بار در روز تکرار کنید.

با تقویت عضلات به تدریج تعداد ثانیه‌ها را افزایش دهید. پوزیشن‌های جدیدی مانند ایستادن، راه رفتن یا نشستن را امتحان کنید.


نفس کشیدن را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که فقط روی عضلات کف لگن تمرکز کنید. عضلات شکم، ران و باسن خود را سفت نکنید.

تمرینات کگل می تواند درمان زود انزالی برای همیشه باشد.

با انجام یک جستجوی ساده در اینترنت انواع پوزیشن‌های تمرینات کگل را پیدا کنید و بطور مرتب آنها را انجام دهید و به تدریج زود انزالی خود را درمان کنید.

در مطالعه‌ای چهل مرد مبتلا به این بیماری تحت فیزیوتراپی قرار گرفتند:

  • فیزیو-كینزیوتراپی برای دستیابی به انقباض عضلانی
  • تحریک الکتریکی کف پرینه
  • بازخورد زیستی، که به آنها کمک می‌کند درک کنند چگونه می‌توان انقباضات عضلانی را در کف پرینه کنترل کرد

آنها همچنین مجموعه‌ای از تمرینات فردی را دنبال کردند.

پس از 12 هفته درمان، بیش از 80 درصد از شرکت‌کنندگان درجه‌ای از رفلکس انزال خود را کنترل کردند. آنها زمان بین دخول و انزال را حداقل 60 ثانیه افزایش دادند.

کاندوم های کنترل اوج:


به طور کلی کاندوم ممکن است حساسیت را کاهش داده و شما را از زود انزالی باز دارد. کاندوم های کنترل اوج نیز بدون نسخه در دسترس هستند که یا از ماده ضخیم‌تری از لاتکس ساخته شده‌اند یا حاوی ماده بی‌حسی هستند که به منظور به تأخیر انداختن ارگاسم خود است و می‌تواند بطور موقت یک روش برای درمان زود انزالی باشد.

استفاده از کاندوم های تاخیری، روشی موقت برای درمان زود انزالی است.

 

استمناء:

خودارضایی یک یا دو ساعت قبل از انجام فعالیت جنسی ممکن است به تاخیر انداختن انزال در هنگام دخول کمک کند. این تخلیه جنسی می‌تواند نیاز شما را برای رسیدن به ارگاسم سریع کاهش دهد.

برای مدتی از رابطه جنسی پرهیز کنید:

این ممکن است غیرعقلانی به نظر برسد، اما تمرکز روی انواع دیگر فعالیت‌های جنسی به جای رابطه ممکن است به شما کمک کند فشار ناشی از مشکلات جنسی شما را از بین ببرد. دخول تنها راه دستیابی به رضایت جنسی نیست، بنابراین به روش‌های دیگری فکر کنید که شما و همسرتان می توانید لذت را احساس کنید که باعث ناراحتی یا ناامیدی هیچ یک از شما نمی‌شود.

نکته  مهم:

انزال زودرس نوعی شکایت جنسی کاملا طبیعی و رایج است که تا 40 درصد مردان ایالات متحده را درگیر می‌کند. هر یک از این درمان‌های خانگی و درمان‌های طبیعی می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. اما اگر انزال زودرس ادامه پیدا کند، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا سایر گزینه های درمان زود انزالی را بررسی کند.

درمان دارویی:

در بیشتر موارد ، یک علت روانشناختی وجود دارد و پیش آگهی آن خوب است.

اگر مشکلی در ابتدای یک رابطه جنسی جدید رخ دهد، مشکلات معمولا با ادامه رابطه برطرف می‌شوند.

اگر مشکل همچنان ادامه دارد، پزشکان ممکن است از یک درمانگر متخصص در روابط جنسی یا مشاوره "زوج درمانی" را توصیه کنند.

هیچ دارویی برای درمان زود انزالی به طور رسمی در ایالات متحده مجوز ندارد، اما برخی از داروهای ضد افسردگی به برخی مردان کمک می‌کند تا انزال را به تأخیر بیندازند.

پزشک برای دستیابی به تشخیص واضح زودانزالی ، هیچ دارویی برای شما تجویز نمی‌کند. درمان‌های دارویی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و بیماران همیشه باید قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنند.

داپوکستین (با نام تجاری Priligy) در بسیاری از کشورها برای درمان برخی از انواع انزال زودرس اولیه و ثانویه استفاده می‌شود. این یک SSRI سریع عمل است که مجوز درمان زود انزالی را نیز دارد. با این حال، معیارهای خاصی باید رعایت شود.

می‌تواند استفاده شود اگر:

قبل از انزال، رابطه جنسی واژینال کمتر از 2 دقیقه طول می‌کشد.

انزال به طور مداوم یا مکرر پس از تحریک جنسی بسیار کمی و قبل، در حین یا اندکی بعد از دخول اولیه و قبل از اینکه او بخواهد به اوج برسد، اتفاق می‌افتد.

پریشانی شخصی یا دشواری بین فردی به دلیل انزال زودرس وجود دارد.

کنترل ضعیفی بر انزال وجود دارد.

بیشترین تلاش‌ها برای رابطه جنسی در 6 ماه گذشته شامل انزال زودرس بوده است.
عوارض جانبی ناشی از داپوکستین شامل حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و سردرد است.

مصرف SSRI ها می تواند، داروی مناسبی برای درمان زود انزالی باشد.

سایر SSRI ها که ممکن است برای درمان زود انزالی تجویز شود شامل پاروکستین، سرترالین یا فلوکستین است. قبل از دستیابی به اثرات کامل، معمولا باید این نوع SSRI ها را به مدت 1 یا 2 هفته مصرف کنید.

 

منابع:

https://www.nhs.uk/common-health-questions/sexual-health/can-premature-ejaculation-be-controlled/

https://www.healthline.com/health/mens-health/pe-home-remedies

https://www.medicalnewstoday.com/articles/188527