article-0-0B95294000000578-361_634x421دهان شویه‌ها به هیچ وجه جایگزین مسواک و نخ دندان نمی‌شوند و باید بعد از مسواک و نخ، استفاده شوند.

آیا خوردن دهانشویه مشکلی ایجاد می‌کند؟ آیا دهانشویه ماده مضری دارد؟

اتانول در برخی دهانشویه‌ها، عطر و ادکلن‌ها وجود دارد. لذا خوردن دهانشویه باعث ورود اتانول به بدن می شود و فرد را مسموم می کند.

اتانول الکلی است بی‌رنگ، با بو و طعم خاص که به دلیل حالت مستی که ایجاد می‌کند، در مشروبات الکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتانول خاصیت پاک‌کنندگی و ضدعفونی داشته و در بیمارستان برای تمیزکردن پوست و محل تزریق استفاده می‌شود.

اتانول به‌سرعت و تقریبا به طور کامل پس از مصرف جذب می‎‌شود. در ظرف ۳۰ تا ۹۰ دقیقه غلظت اتانول در خون به حداکثر میزان خود می‌رسد.

بخش عمده اتانول در روده و کبد می‌سوزد و اثرش پایان می‌یابد و بخش اندکی از راه ریه، ادرار و عرق دفع می‎شود.

علائم مصرف اتانول را می‌توان در چهار دستگاه بدن جستجو کرد.

در دستگاه عصبی با آرام‌بخشی، اختلال در تکلم، نداشتن کنترل بر رفتار، حالت مستی و افت هوشیاری همراه است. فردی که اتانول خورده باشد روی حرکاتش مهار نداشته و دائم صحبت کرده یا به طور ناخواسته می‌خندد یا گریه می‌کند.

در دستگاه قلبی ممکن است افت در فشارخون یا سنکوپ بروز کند.

در دستگاه تنفسی منجر به ضعف در تنفس می‌شود.

در دستگاه گوارش اثرات موضعی اتانول باعث بروز تهوع، استفراغ و درد شکمی می‌شود. گاهی فرد مسموم به دنبال استفراغ مکرر یا به دلیل اثر اتانول بر معده، دچار استفراغ خونی می‌شود.

نباید کودک مسموم شده با دهانشویه را وادار به استفراغ کرد؛ چرا که اگر به دلیل مسمومیت با اتانول، هوشیاری فرد کاهش یافته باشد، مواد استفراغی وارد راه‌های هوایی شده و خطر بیشتری از خود مسمومیت ایجاد می‌کند
از اثرات دیگر اتانول که شایع بوده و در اثر درمان‌نشدن می‌تواند برای تمام عمر بر زندگی فرد تاثیر بگذارد، افت قند‌خون است.
افت قند خون، هوشیاری فرد مسموم را مختل کرده و اگر طولانی‌مدت قند خون پایین بماند، اثرات مخرب دائمی بر مغز می‌گذارد، بنابراین قند خون فردی که با الکل (اتانول) مسموم شده است، باید بررسی شود.

هر فرد مشکوک به مصرف اتانول را باید به اورژانس رساند. کودکی که دهانشویه خورده، ممکن است دچار استفراغ شود. باید مواظب بود مواد استفراغی وارد راه‌های تنفسی نشود. پس در صورت استفراغ، کودک را به یک پهلو بخوابانید.

اگر کودک به سرعت به اورژانس رسانده شود، گاهی با شست‌وشوی معده می‌توان ماده مصرفی را تخلیه کرد.

دقت کنید نباید کودک را وادار به استفراغ کرد؛ چرا که اگر به دلیل مسمومیت با اتانول، هوشیاری فرد کاهش یافته باشد، مواد استفراغی وارد راه‌های هوایی شده و خطر بیشتری از خود مسمومیت ایجاد می‌کند.

اگر شش ساعت پس از مصرف اتانول، علامتی بروز نکند، می‌توان کودک را مرخص کرد.

دهان شویه زیاد، سرطان می‌آورد

دانشمندان استرالیایی ادعا کرده‌اند استفاده مکرر از دهان شویه، خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

محلول‌های دهان شویه اغلب برای درمان عفونت‌ها و التهاب‌های دهان و دندان توصیه می‌شوند، اما در یک پژوهش، محققان استرالیایی اعلام کرده‌اند استفاده زیاد و دائمی از این محلول‌ها که بر اساس الکل تهیه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان‌های دهانی را تشدید می‌کند.

محققان دهان و دندان دانشگاه کوئینزلند و دانشگاه ملبورن در استرالیا خاطرنشان کردند: هرچند بسیاری از دهان شویه ‌ها در کنترل پلاک‌ها و عفونت‌های دندانی مفید هستند، اما باید فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند.
این کارشناسان هشدار دادند: در بین افرادی که از این محلول‌ها استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و دندان در افراد سیگاری ۹ برابر و در افرادی که الکل مصرف می‌کنند تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.همچنین کارشناسان هشدار دادند: در افراد غیرالکلی و غیرسیگاری هم استفاده مکرر از دهان شویه احتمال بروز این سرطان را تا ۵ برابر تشدید می‌کند.

انواع دهانشویه و اثرات آنها

دهان‌شویه‌ها به سه دسته خوشبوکننده بهداشتی، درمانی و خانگی تقسیم می‌شوند.

نوع اول دهان‌شویه‌ها بدون تجویز پزشک، قابل مصرف هستند و ضرری به همراه ندارند. این نوع دهان‌شویه‌ها برای خوشبو کردن دهان استفاده می‌شوند؛ هر چند که به دلیل رفع بوی بد دهان و ایجاد حس تازگی و شادابی و کاهش موردی تعداد باکتری‌های دهان، تا حدودی نیز اثرات درمانی دارند.

دهان‌شویه‌های درمانی، به دو دسته دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریا%:/.*!و فلورایددار تقسیم می شوند. این نوع دهان‌شویه‌ها بر اساس نوع بیماری فرد و توسط پزشک معالج تجویز می‌شوند. این نوع دهان‌شویه ها پس از جراحی لثه و یا به صورت دارویی برای پیشگیری از مشکلات دهان و لثه در افراد مستعد، توسط دندانپزشک تجویز می‌شوند.

این نوع دهان‌شویه‌ها اگر بیش از دو هفته مورد استفاده قرار گیرند، رنگدانه‌های تیره رنگی بر روی سطح دندان پدیدار می‌شود و دندان تیره می‌شود، ولی اگر در زمان مناسب و تحت نظر پزشک معالج استفاده شوند، به دلیل کاهش میکروب‌ها در دهان، اثرات مطلوب درمانی بر روی بیماری‌های لثه دارند.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید با قرار دادن موضعی فلوراید بر روی دندان‌ها باعث استحکام دندان‌ها می‌شوند، استفاده مرتب از فلوراید، همچنین می‌تواند پوسیدگی‌های بسیار کوچکی را که هنوز در دندان حفره ایجاد نکرده است، متوقف کند.برای جلوگیری از قورت دادن دهانشویه (بخصوص کودکان) می‌توانید سر را کمی به جلو خم کنید

 

۱۰ فرمان برای استفاده از دهانشویه

۱ ـ قبل از استفاده از دهانشویه، دندان‌ها را مسواک بزنید. استفاده از مسواک و نخ دندان موجب می‌شود خرده‌های غذا و جرم از روی دندان‌ها پاک شده و حداکثر جذب فلوراید توسط سطوح دندان‌ها انجام گیرد.

۲ ـ برای هر بار استفاده، در بطری را تا خط نشانه از دهانشویه پر کرده و داخل دهان بریزید.

۳ ـ برای جلوگیری از فرو دادن محلول (بخصوص کودکان) می‌توانید سر را کمی به جلو خم کنید.

۴ ـ دهانشویه را به مدت یک دقیقه در داخل دهان بگردانید و مطمئن شوید که دهانشویه‌ به تمام نقاط دهان شما رسیده است.

۵ ـ بهتر است تا نیم ساعت پس از استفاده از دهانشویه، از خوردن و آشامیدن و شستن دهان خودداری کنید.

۶ ـ اگر جزو افرادی هستید که به مصرف یکی از انواع دهانشویه‌های خوشبوکننده عادت کرده‌اید، نوع و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ را با دندانپزشک خود مطرح کنید تا مطمئن شوید، استفاده مرتب از آن، آثار سویی بر ‌جای نخواهد گذاشت.

گروهی از دهانشویه‌ها موقع استفاده طولانی‌مدت ممکن است اثرات جانبی مثل تغییر رنگ دندان‌ها و زبان و تغییر حس چشایی را ایجاد کنند، بنابراین دهانشویه‌ها را بدون تایید پزشک، به مدت طولانی مصرف نکنید.

۷ ـ‌ دهانشویه‌ها را از دسترس اطفال زیر ۶ سال دور نگه دارید.

۸ ـ اگر بعد از مصرف نوع خاصی از دهانشویه، حالت‌هایی مثل جوش‌های کوچک، کهیر و خارش و قرمزی در دهان و لب‌های شما به وجود آمد، استفاده از دهانشویه را قطع کرده و با پزشکتان مشورت کنید، زیرا ممکن است به این نوع از دهانشویه‌ آلرژی داشته باشید.

۹ ـ بلعیدن مقدار زیادی از دهانشویه معمولا منجر به اسهال و استفراغ می‌شود که در این موارد باید سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد. در صورت بلعیدن دهانشویه در مرحله اول، به فرد یک لیوان شیر بدهید. کلسیم موجود در شیر مانع از جذب یون فلوراید (که در اکثر دهانشویه‌ها وجود دارد) در دستگاه گوارش و ایجاد علائم می‌شود.

۱۰ ـ با تمام تاثیرات مثبتی که دهانشویه‌ها در سلامت دهان و دندان دارند، استفاده از دهانشویه‌ها هیچگاه جای مسواک و نخ‌ دندان را نخواهد گرفت و مسواک و نخ‌ دندان همچنان بهترین شیوه مبارزه با بیماری‌های دهان و دندان هستند.


میهن پزشک پشتیبان سلامت شما


طبق تخصص دکتر مورد نظر را پیدا کنید
لیست تخصص های پزشکی

سوال دارید؟ از پزشکان رایگان بپرسید
پرسش و پاسخ با پزشکان

لیست پزشکان شهر خود را مشاهده کنید
دکترتو پیدا کن و نوبت بگیر