Throat-Mucusبا توجه به اینکه راهنمای دقیقی برای تعیین ارتباط رنگ مخاط با بیماری وجود ندارد، اما در صورتی که خلط فردی به رنگی غیر از سفید یا بی رنگ است، بیان گر این نکته است که عفونتی باکتریایی یا ویروسی در جایی از مجاری تنفسی یا التهابی در شش های فرد وجود دارد.

عفونت می تواند ناشی از یک سرماخوردگی ساده تا سینه پهلو با برونشیت باشد.

خلط زرد چرکی نشانه وجود انواعی از عفونت های خفیف تا متوسط و یا تحریک شدید، مثل کشیدن سیگار یا آلرژی است، طوری که برخی عفونت ها خلط را به رنگ سبز در می آورند.

خلط های قهوه ای رنگ بارزترین علامت عفونت گلو است. رنگ قهوه ای خلط ممکن است نشانه خون خشک شده و از قبل مانده در انتهای شش ها باشد.

درمان خلط رنگی

در درمان خلط رنگی و غیر طبیعی، باید برای یافتن علت آن به دنبال علائم دیگر، مثل سرفه شدید، اشکال در تنفس، احتقان سینه، تب یا احساس ناخوشی بود.

در این صورت توصیه می شود بیماران بسته به شدت بیماری، استراحت کنند و یا برای درمان با آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه نمایند.

به دلیل اینکه سرفه باعث خارج شدن خلط بدون توجه به رنگ آن می شود افراد از مصرف داروی ضد سرفه خودداری کنند.

توصیه ها

۱- لازم است افرادی که دچار خلط های حلقوی می شوند مقدار مایع مصرفی روزانه خود را دو برابر کنند چون علاوه بر تغییر رنگ، خلط ممکن است غلیظ هم شده باشد که با خوردن آب زیاد رقیق تر شده و راحت تر تخلیه می گردد.

۲- توصیه می شود به دلیل اینکه سرفه باعث خارج شدن خلط بدون توجه به رنگ آن می شود افراد از مصرف داروی ضد سرفه خودداری کنند.

۳- یک عفونت ساده در افراد مسن یا در فردی با سابقه بیماری مزمن ریوی ممکن است بسیاری جدی گرفته شود. بنابراین لازم است افراد به محض بروز علایم عفونت با پزشک مشورت کنند.

چه موقع نزد پزشک باید رفت؟

– هنگامی که بیش از یک هفته خلط به رنگ زرد، سبز، قهوه ای یا زنگاری است.

– هنگامی که تب، لرز، تنگی نفس، یا درد به هنگام دم (دادن نفس به داخل) عمیق وجود دارد.

آنتی بیوتیک درمان‌کننده هر خلطی نیست

پزشکان معمولا بیمارانی را که طی یک سرماخوردگی با سرفه‌های خلط‌آور رنگی مواجه می‌شوند، با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کنند. اما یک تحقیق جدید در اروپا نشان می‌دهد که این درمان، درمان مناسبی نیست و حتی می‌تواند مضر نیز باشد.

معمولا زمانی‌که فردی با بیماری برونشیت شدید نزد پزشک می‌رود، از او سوال می‌شود که خلطی که سرفه می‌کند چه رنگی دارد. زمانی‌که خلط بیمار سبز یا زرد رنگ باشد، پزشک به یک عفونت ناشی از باکتری پی می‌برد و مصرف آنتی‌بیوتیک را برای مبارزه با باکتری تجویز می کند.

«کریس باتلر»، پروفسوری از بخش پزشکی دانشگاه «کاردیف» بریتانیا، اهمیت ترشحات سبز یا زردرنگ مجاری تنفسی را مورد بررسی قرار داده است. او در این‌باره می‌گوید: «اهمیت خلط سبز یا زردرنگ، معمولا دست بالا گرفته می‌شود. این امر غلط است که بیماران برای درمان خلط‌های سبز و زرد از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند. آنتی‌بیوتیک حتی نمی‌تواند درمان را تسریع بخشد».

پژوهشگران این دانشگاه، تعدادی بیمار را در تحقیق خود مورد بررسی قرار دادند. همه‌ آن‌ها به علت عفونت مجاری تنفسی به پزشک خود مراجعه کرده بودند و بیماری دیگری نداشتند.

مصرف آنتی‌بیوتیک برای کسی که دچار ترشحات رنگی مجاری تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است، هیچ کمکی نمی کند
دانشمندان ناراحتی‌ها و درمان پزشکی آن را طی این تحقیق ثبت کردند. بیمارانی که ترشحات سبز یا زرد مجاری تنفسی داشتند، سه برابر بیشتر از بیمارانی که ترشحات غیرعادی نداشتند، با آنتی بیوتیک درمان شده بودند.

آنتی بیوتیک در عفونت ویروسی اثری ندارد

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خلط سبز یا زردرنگ، لزوما دلیل بر یک عفونت ناشی از باکتری نیست. عفونت‌هایی که از طریق ویروس ایجاد می‌شوند نیز می‌توانند باعث خلط رنگی شوند. اما مشکل این‌جاست که آنتی‌بیوتیک ویروس را درمان نمی‌کند. به این معنا که مصرف آنتی‌بیوتیک برای کسی که دچار ترشحات رنگی مجاری تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است، هیچ کمکی نیست. حتی این مصرف بی‌ثمر، عوارض جانبی نیز دارد.

«کریس باتلر» در ابن‌باره می‌گوید: «برخی بیماران با مصرف آنتی‌بیوتیک دچار عوارض پوستی یا حالت تهوع می‌شوند. به دلیل آن‌که عملکرد آنتی بیوتیک از بین بردن باکتری‌‌هاست، این امر باعث می‌شود که حتی باکتری‌های مفید بدن نیز از بین بروند؛ برای مثال باکتری‌های روده. زمانی که باکتری‌هایی که وجودشان در روده ضروری است، از بین می‌‌روند، محیط روده دچار مشکل می‌شود و همین امر می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی در بدن شود.»

آنتی‌بیوتیک در عفونت ریوی لازم است

در لنتها دانشمندان به این نتیجه رسیدند که رنگی بودن ترشحات مجاری تنفسی لزوما مصرف آنتی‌بیوتیک را ایجاب نمی‌کند. اما در مواردی تنها راه‌حل آنتی‌بیوتیک است؛ برای مثال در مقابله با عفونت ریوی، یعنی بیماریی که نه تنها منجر به ترشحات غیر معمول مجاری می‌شود، بلکه همراه با تب شدید و ضربان قلب تند نیز هست.

کریس باتلر تاکید می‌کند: «برای بیمارانی که دچار چنین عفونت‌هایی می‌شوند، آنتی‌بیوتیک نه تنها داروی با ارزشی است، بلکه می‌تواند زندگی فرد را نیز نجات دهد».

 


میهن پزشک پشتیبان سلامت شما


طبق تخصص دکتر مورد نظر را پیدا کنید
لیست تخصص های پزشکی

سوال دارید؟ از پزشکان رایگان بپرسید
پرسش و پاسخ با پزشکان

لیست پزشکان شهر خود را مشاهده کنید
دکترتو پیدا کن و نوبت بگیر